PARK RUCZAJ-LUBOSTROŃ

Stan istniejący – uzasadnienie inwestycji

Obszar terenów zielonych przyporządkowany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennnego jako Park Lubostroń-Ruczaj znajduje się pomiędzy osiedlem przy ulicy Chmieleniec a ulicą Kobierzyńską w osi wschód-zachód, oraz pomiędzy osiedlem przy ulicy Szuwarowej a ulicą Lubostroń w osi północ-południe. Struktura własności gruntów na ww. Obszarze jest mieszana, należy do podmiotów prywatnych, jest dzierżawiona przez Krakowski Klub Jazdy Konnej oraz w jego zachodniej części należy do miasta. Teren ten, jako bliski blokom jest powszechnie używany przez mieszkańców jako teren rekreacji oraz ciąg komunikacyjny. W tak nasyconej zabudową wielorodzinną lokalizacji każdy fragment terenów zielonych jest szczególnie ważny, jednak niestety komfortowe korzystanie jest możliwe jedynie w okresie letnim oraz w czasie temperatur ujemnych. W pozostałych okresach pojawia się błoto które właściwie uniemożliwia korzystanie z obszaru przez dzieci czy osoby starsze. Jako zasadne staje się więc wykonanie ścierzki pieszo-rowerowej ułątwiające korzystanie z terenu poza okresami suchymi.

Projekt

Projektuje się ścieżkę pieszo-rowerową jako ciąg komunikacyjny umożliwiający ruch pieszych oraz rowerów na odcinku od bloków mieszkalnych (orientacyjny adres Chmieleniec 13) do ulicy Lubostroń. Całkowita orientacyjna długość ścieżki ~470m.

Cechy jakie powinna spełniać lokalizacja inwestycji:

·       Umożliwić komfortowy oraz bezpieczny ruch dla dzieci do pobliskiego przedszkola czy szkoły na ulicy Skośnej

·       Umożliwić komfortowy ruch do pobliskiego, bardzo powszechnie używanego, boiska na ulicy Kolistej

·       Umożliwić komfortowy ruch do pobliskich sklepów przy ulicy Lubostroń

·       Umożliwić bezpieczne spacery dla osób starszych, osób z dziećmi, osób z psami

·       Podczas budowy ścieżki bezwzględnie powinno unikać się usuwania drzew

·       Trasa ścieżki powinna być zlokalizowana jak najbliżej granicy z działką dzierżawioną z KKJK czy innymi podmiotami aby nie ograniczać pozostałego terenu działki miejskiej do innego wykorzystania

·       Teren działki miejskiej pomiędzy blokami przy ulicy Chmieleniec a nowopowstałą ścieżką mgógłby być wykorzystywany np: na liniowy Park kieszonkowy i należy racjonalnie podejść do trasowania biorąc pod uwagę jednoczeście rzędne wysokościowe

 Cechy konstrukcji:

·       Należy unikać wykonania ścieżki z płyt betonowych czy płyt chodnikowych

·       Powinna w jak największy stopniu umożliwiać przepuszczalność dla wód opadowych

·       Powinna w jak największym stopniu wpisywać się w idee parku

·       Jako przykład można podać ścieżki wykonane w lasku Borkowskim czy też inwestycja realizowana w Dobczycach wokół zbiornika (zdjęcia poniżej)

·       Konstrukcja powinna być osadzona nieco wyżej w stosunku do istniejącego terenu aby ograniczyć podtopienia

·       Powinna być ekonomiczna, jednym z pomysłów były by rozwiązania zastosowane dla ścieżki rowerowej od ulicy Zakrzowieckiej do terenów UJ, jednak wydaje się być bardziej kosztowna.

·       Należy wziąć pod uwagę powszechnie występujące na tym obszarze dziki


Wycena

 Na podstawie kwotowych wskaźników scalonych zamieszczonych na https://budzet.krakow.pl/twoje_bo/267994,artykul,cennik_budzetu_obywatelskiego.html oraz map przyjęto:

·       1600 - 1700 zł/m2 ścieżki pieszo-rowerowej

·       470m – całkowita długość ścieżki

·       2.5m – szerokoś ścierzki

Całkowity koszt:

1600 * 470 * 2.5 = 1 880 000

1700 * 470 * 2.5 = 1 997 500

Wobec przekroczenia maksymalnej dopuszczonej kwoty dla pojedynczego projektu obywatelskiego zakłada się zatem podział zadania na 3 etapy.

Podział ma na celu zmieszczenie się w budżecie oraz zajęcie sięw pierwszej kolejności terenami bardziej niekorzystnymi spacerowo, z większym błotem.

Etap 1 wycena (budżet obywatelski 2024) - orientacyjna realizacja 2025:

·       1600 - 1700 zł/m2 ścieżki pieszo-rowerowej

·       ~188m – całkowita długość ścieżki

·       2.5m – szerokoś ścieżki

·       Projekt budowlany

Całkowity koszt:

1600 * 188 * 2.5 = 752 000 + koszt projektu budowlanego

1700 * 188 * 2.5 = 799 000 + koszt projektu budowlanego

 

Etap 2 wycena (budżet obywatelski 2025) - orientacyjna realizacja 2026 :

·       1600 - 1700 zł/m2 ścieżki pieszo-rowerowej

·       ~132m – całkowita długość ścieżki

·       2.5m – szerokoś ścieżki

Całkowity koszt:

1600 * 132 * 2.5 = 528 000

1700 * 132 * 2.5 = 561 000

 

Etap 3 wycena (budżet obywatelski 2026) - - orientacyjna realizacja 2027:

·       1600 - 1700 zł/m2 ścieżki pieszo-rowerowej

·       ~150m – całkowita długość ścieżki

·       2.5m – szerokoś ścieżki

Całkowity koszt:

1600 * 150* 2.5 = 600 000

1700 * 150 * 2.5 = 637 500